26 de gener del 2018

El costat més salvatge del rol


Avui us vull parlar d'un dels jocs que més m'han agradat darrerament. Es tracta de Savage Worlds un sistema de rol genèric publicat per Pinnacle Entertainment Group en anglès i traduït al castellà per HT Publishers.

Savage World es un sistema genèric, que ens permet jugar en la ambientació que mes ens agradi, encara que, per la seva natura, encaixa molt bé en ambientacions de tipus pulp. Podem crear el nostre propi univers o bé podem fer servir una de les moltes ambientacions que hi ha publicades.

Sistema


El sistema es força senzill. Cada atribut i habilitat que tenim s'indica amb un nivell de dau, sent d4 el nivell més baix i d12 el més alt. Qualsevol tirada només cal llençar el dau adequat al nostre nivell i igualar la dificultat estàndard de 4. Addicionalment els PJ i els PNJ més carismàtics (un boss final, un PNJ recurrent, ...) poden tirar un dau de 6 cares i triar el millor dels dos. Els daus poden explotar, es a dir, si treus la tirada màxima en un dau, com pot ser un 8 en un d8 tornes a tirar aquest dau i sumes els resultats.


A més de les habilitats i atributs, els jugadors tenen un seguit d'avantatges, que es allò que fa que els PJ siguin especials i desavantatges, dons tothom te el seu punt feble. Val a dir que,a diferencia dels avantatges, hi ha força desavantatges que no tenen una influencia mecànica, sinó que apliquen a la banda rolera. Per exemple, potser que tinguis un personatge lleial als seus aliats. D'ell s'espera que no deixi mai enrere a ningú, però això no suposa cap bonificació ni penalització a les seves tirades.

Cada jugador rep uns punts d'heroi, anomenats benis, que li poden servir per repetir una tirada o minimitzar l'efecte d'una ferida en combat. A cada sessió del joc, els jugadors reben 3 benis (poden tenir més o menys en funció de les avantatges / desavantatges que tinguin). La manera de guanyar-ne més es interpretant les desavantatges del personatge en un moment que això pugui ser usat en la seva contra.



La darrera peculiaritat del sistema es la baralla salvatge. Es tracta d'una baralla francesa de 50 cartes que es fan servir per gestionar les iniciatives o per introduir un component aleatori al joc de cara a seleccionar el resultat d'una taula. Com a gestió d'iniciatives m'agrada molt, dons fa que l'ordre canvii a cada torn, el que dona una tensió afegida a les situacions d'estres.

Aquest joc incorpora un sistema de "màgia" que es fàcilment adaptable tant a diferents tipus de màgia en ambientacions antigues, com a objectes mecànics espectaculars en ambientacions steampunk o per a jugar amb tecnologia extrema en ambientacions més futuristes. Es basa en la definició d'un poder i en els seus ornaments. El poder ens diu que es fa (llenço una bola de foc), mentre que els ornaments ens indiquen com ho faig (potser un alquimista ho farà llençant una poció, un bruixot ho farà recitant unes paraules màgiques, en una ambientació steampunk posiblement es faci servir un artilugi extrany...) D'aquesta manera s'aconsegueix simplificar molt el sistema, però sense que perdi flexibilitat i diversió.

A part, trobarem regles per tot tipus de situació que ens trobem (combat de masses, de vehicles, ...) algunes resoltes amb millor sort que altres.

Ambientacions


Com he comentat abans, es tracta d'un sistema genèric, podem jugar en la ambientació que volguem. El bàsic ens proporciona races i bestiari per defecte i les opcions per que nosaltres creem les nostres. A part, tenim infinitat d'ambientacions que poden anar des de coses com un apocalipsi zombi a la Europa renaixentista a coses com l'aparició d'en Cthulhu a durant la Segona Guerra Mundial.

Cada ambientació afegeix les seves pròpies regles, sobretot en l'apartat de creació de personatges, oferint races, avantatges i desavantatges específiques per l'ambientació. Algunes de les que més em criden l'atenció son
  • Beast'n'Barbarian. Si ens agrada una ambientació de fantasia al mes pur estil Conan, aquesta es la nostra.
  • Achtung! Cthulhu. Mites de Cthulhu durant la Segona Guerra Mundial.
  • East Texas University. Terror Universitari. 
  • Ultima Forsand.  Un apocalipsi zombi a l'Europa renaixentista.
  • Lankhmar. Coneixeu les novel·les de Fafhrd i el Ratonero Gris? Aquesta ambientació es basa en les seves aventures i es una ambientació de fantasia força gamberra.
  • Deadlands. La versió més macabre del oest americà.

Guies de gènere.



A part de les ambientacions, hi ha publicades les anomenades guies de genere, que ens donen més informació per adaptar aquest joc a un gènere concret. Tenim guies de ciència-ficció, de super-herois, per fer partides de terror, ... Puc opinar poc d'elles dons només tinc la de ciència-ficció i encara no m'hi he posat amb ella.

Campanyes de punts argumental.


M'ha cridat molt la atenció que moltes de les ambientacions ens ofereixen les campanyes de punts argumental. Es tracta de campanyes per la ambientació on no tot està escrit. En lloc de ser una campanya lineal com poden ser els Adventure Paths de Pathfinder, ens defineixen una serie d'esdeveniments claus per la nostra campanya. Com anem d'un a l'altre es cosa del Master, qui ha de posar de part seva per omplir els gaps, però també dona opcions a interacutar profundament amb el rerafons dels personatges. Sense cap mena de dubte, jo que soc consumidor de campanyes, les trobo molt interessants, dons donen una guia general sobre per on ha de anar la història al mateix temps que et permet reaccionar amb els interessos dels jugadors. 

Opinió


Aquest es un joc que m'encanta. El sistema compleix amb el seu lema Fast, Fourious and Fun!, es a dir, ràpid, furiós i divertit. Trobo que es un sistema que es pot ambientar a qualsevol partida amb un toc Pulp. Per mi és ideal per recrear les pelis d'aventures de la meva infantesa i joventut. De fet, ara fa poc va acabar un exitós Kickstarter de la ambientació Flash Gordon.



Un altra aspecte que a mi em convenç molt es que, tot i que les regles parlen de l'ús de mapes i figuretes, es un aspecte que si voleu es pot deixar de banda. Crec que aquesta opció ens permet controlar el to de la nostra partida, ens podem adaptar a una cosa més narrativa o a un joc més tàctic en funció des nostres gustos.

S'ha de destacar que a Google+ hi ha una comunitat molt activa dedicada a aquest joc. És un gran punt de entrada per accedir a recursos o per comentar regles i resoldre dubtes. A mi m'han ajudat força.

Enllaços.


Si us agrada el que esteu llegint, podeu fer un tastet amb les regles de prova de caràcter gratuït i fer un tastet jugant una de les aventures d'una pàgina que podem trobar a la web de l'editor

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada